www.comdos.bg
Начало Контакти
Bg En

Комисия за разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия for disclosing the documents and announcing affiliation of Bulgarian citizens to the State Security and intelligence services of the Bulgarian National Army

Комисията извърши проверка на лица по чл. 3, ал. 1, т. 15, т. 26, т. 29 от Министерство на отбраната;  Комисията излезе с Решение № 2-2464 от 12.05.2025 г .- Отраслова приватизация 1998 г.;  Комисията излезе с Решение № 2-2462 от 08.05.2025 г .- Отраслова приватизация 1998 г.;  
  • > Нормативна основа
    • > Закони   |  
    • > Правилник   |  
    • > Вътрешни правила   |  
    • > Стратегически цели   |  
    • > Резолюция   |  
    • > Бюджет   |  
    • > Проектобюджет и средносрочна бюджетна прогноза в програмен формат   |  
      |  
  • > Структура и състав на Комисията   |  
  • > Доклади пред Народното събрание   |  
  • > Имате право   |  
  • > Защита на личните данни   |  
  • > Сигнали по ЗЗЛПСПОИН   |  
  • > Обслужване на граждани
    • > Приемна   |  
    • > Заявления   |  
    • > Читалня   |  
    • > Вътрешни правила   |  
      |  
  • > Проверени институции
    • > установена принадлежност   |  
    • > неустановена принадлежност   |  
      |  
  • > Описи и архивни документи
    • > Документи от МВР   |  
    • > Документи от ОД на МВР   |  
    • > Документи от НРС   |  
    • > Документи от Служба Военна информация   |  
    • > Документи от НСлС   |  
    • > Документи от НСО   |  
    • > Документи от Служба Сигурност-ВП и ВКР   |  
    • > Документи, предадени в Централизирания архив от граждани   |  
    • > Инструкция за оперативния отчет на ДС №I-20/20.01.78   |  
      |  
  • > Съдебни решения   |  
  • > Достъп до информация   |  
  • > Публични изяви   |  
  • > Документите проговарят   |  
  • > Нашите издания   |  
  • > Международно сътрудничество   |  
  • > Медиите за нас   |  
  • > Социологически барометър
    • > EXACTA 2017   |  
    • > НЦИОМ 2012 г.   |  
    • > НЦИОМ 2011 г.   |  
    • > НЦИОМ 2010 г.   |  
    • > НЦИОМ 2009 г.   |  
    • > НЦИОМ 2008 г.   |  
      |  
  • > Плащания в СЕБРА
    • > Плащания за 2024 г.   |  
    • > Плащания за 2023 г.   |  
    • > Плащания за 2022 г   |  
      |  
  • > Финансови отчети
    • > Отчети 2024   |  
    • > отчети 2023   |  
    • > Отчети 2022   |  
    • > Отчети 2021   |  
      |  
  • > Профил на купувача
    • > Процедури по ЗОП   |  
    • > Събиране на оферти с обява или покана   |  
    • > Съобщения по чл.20 ал.4 от ЗОП   |  
      |  
  • > Конкурси и съобщения   |  

Комисията извърши проверка на лица по чл. 3, ал. 1, т. 15, т. 26, т. 29 от Министерство на отбраната;

Комисията излезе с Решение № 2-2464 от 12.05.2025 г .- Отраслова приватизация 1998 г.;

Комисията излезе с Решение № 2-2462 от 08.05.2025 г .- Отраслова приватизация 1998 г.;

Медиите за нас

Съобщете ни, ако имате проблем с тази страница.

 

 

Евтим Костадинов: БСП не предполагаха, че Комисията по досиетата наистина ще работи. Затова се опитват да я закрият

www.topnovini.bg/ Васил ШУШКОВ

 

- Г-н Костадинов, как ще коментирате поредния опит на депутати от БСП да закрият Комисията по досиетата?

- Както вие казахте “поредния опит”. Дали ще е предпоследен или последен, това е пореден опит на БСП. Те го заявиха открито и официално - никога не са крили намерението си. Опитите за спиране на дейността на комисията и за отмяната на този закон са видни още от самото му създаване.

- Но защо го правят? Доколкото си спомням именно по време на тяхното управление комисията бе създадена?

- Никой явно не е предполагал, че комисията ще работи стриктно по закона, ще спазва написаното в него колкото и неприятни да са последиците от решенията на комисията. Винаги сме се старали, основната ни задача е да изпълним закона. Никой явно не е предполагал, че комисията ще успее да направи това, което направи в рамките на тези 9 години, т.е. да изгради този архив в град Банкя, да създаде тази материална база, където да се разположи архивът. Бяха предоставени терени и сгради, които изглеждат много по-зле от сгради, които са били обект на нападение от нападение от войните. Но в крайна сметка в страната имаме архив, който, бих казал, е на едно средно европейско ниво.

Започнаха в последствие опитите да не се предоставят архивите. Още в началото на служебния кабинет на Марин Райков започна противопоставянето да се предоставят архивите на “Военна информация”, на военния архив във Велико Търново и всичката информация, която е съсредоточена предимно във военното министерство. Защо е това нещо и кой има интерес тези архиви да не се отворят и тези документи да не се предоставят по каналния ред?

Правеха се различни спънки комисията да не си върши работата или да се забави нейното темпо. Дори в края на втория мандат бяхме поласкани от признателността на същата тази политическа сила, която едва ли не прокламираше, че комисията си е свършила работата и трябва да й се благодари по подобаващ начин. Тогава пак бе предложено комисията да бъде закрита и архивът да премине в ръцете на държавния “Геоплан”, а знаете кои го управляваха в тогава.

Когато премине архивът в един друг порядък на използване и съхранение, може да си дадете отговора какво ще стане с наличността на предоставените документи, към които вече се проявява интерес от много изследователи, както и вече от млади хора.

Това всъщност е затруднението и нежеланието да се отворят до край архивите. Комисията, знаете, че още в началото на втория си мандат, лично дори аз в няколко изказвания съм казвал, че ще работим активно да изпълним закона в рамките основно на двете задачи - да съберем всички архивни документи от всички ведомства, както е по закон, и да извършим проверката и да известим обществото които публични личности са свързани с Държавна сигурност и в края на мандата да покажем, че всъщност сме успели да го подредим този архив и имаме условията да създаде един Институт за национална памет.

В момента тези, които бяха активни в атакуването на това мое виждане преди четири години, сега виждаме това едва ли не като тяхна идея и че всъщност са инициатори на един нов закон, който да даде възможност за отварянето на архивите и изследването им в публичното пространство. Но основната им цел, както виждате в този проектозакон, е да не се дава възможност обществото да получава информация за публичните лица. И второ - което още в началото на прехода се е спряло, да не се установява принадлежност на лица, за които има само т.нар. “картонче”.

Явно тази тема още съществува от началото на прехода и неслучайно са унищожени много от работните и личните дела на регистрираните или тези, които са имали достъп до Държавна сигурност?

- Става въпрос за пожара в Партийния дом или не само?

- Не, пожарът в Партийния дом е друга тема. Тук става дума за унищожаването на архивни документи в Министерството на вътрешните работи още когато там е бил основният архивен фонд по времето на министър (Атанас) Семерджиев. Тогава започва унищожаването. Ориентировъчно се говори над 100 000 архивни дела са били унищожени. И тогава всъщност е останала само регистрацията и т.нар. “картончета” в съотвените картотеки.

Това ясно прозира и в проектозакона им - никой не е явно предполагал, че ще се приеме такъв закон, по който в момента комисията работи - че ще се установява само по картонче и по регистрацията с регистрационен номер и комисията ще обявява в публичното пространство принадлежност към Държавна сигурност. Тоест не може да се докаже активността - колко активно е работил този сътрудник, агент, съдържател на явочна квартира, колко дейност е развивал оперативният работник и т.н., защото тези архивни документи са унищожени.

Тук ще отворя една малка скоба - дори в практиката на административните съдилища прозира и това виждане - да се търси установяване на истинската, съдържателна дейност на активно регистрираните сътрудници, което сами разбирате, при унищожените документи не може да се установи. И в крайна сметка целта на съставителите на закона и на Народното събрание, което го прие, категорично не допусна да се установява принадлежност, като се изследва дейността на съответното регистриране на това лице. Колко активно е работил, какво е работил, защото в по-голямата си част тогава се прецени, че по-голямата част от архивните документи. Основната цел тогава бе да се спре този политически рекет с обвиненията в публичното пространство: “Този има картонче, онзи няма картонче”. Заради това тогава Народното събрание и вътрешната комисия приеха да се установява принадлежност и само по картонче.

Виждате, че вносителите на този проектозакон сега искат това да бъде отстранено, да се иска изключително, както се казва, съгласието на публичните лица. Другият въпрос е - а на жертвите кой ще им поиска или ще каже поне една единствена дума - извинявайте?

- През тези години имало ли е политически натиск от страна на БСП или други партии над Вас? Например някой да не бъде обявяван и името му да остане скрито?

- Определено бих казал, че не е имало такъв натиск. Имаше действия, с които се опитваха да ни спрат да развием скорост в своята си работа. Знаете, че започнахме само с едно решение на Народното събрание за състава на комисията - и то дори бе в нарушение на закона. Комисията бе избрана на 4-5 април 2007 г. със закъснение според изискванията на закона. В крайна сметка след избора на комисията ние нямахме дори сграда, материална база, а да не говоря и за достатъчно финансов ресурс за 2007, 2008 г. Според тук бяха умишлено направени тези неща - така че комисията да съществува по закон, да се опитва да набира скорост и да прави нещо, но в крайна сметка да не може да се достигне това, което в рамките на 9 години - казвам го със съвсем чиста съвест - успяваме да достигнем това, което тези страни още през 90-е години успяха. И виждате, още не сме стигнали до края, а вече се опитват да го спрат.

- С какво в момента се занимава комисията, каква група лица проверява? Знаем, че преди изборите се проверяваха кандидат-кметовете и кандидатите за общински съветници?

- В момента продължаваме с проверките на кредитните милионери, с лица, които са участвали в приватизацията на общински и държавни предприятия, тези, които тогава са участвали в управлението на тези предприятия. Знаете, може би това разпали БСП към виждането за разширяването на обхвана на закона, внесен от народните представители Методи Андреев, Мартин Димитров и Петър Славов. Това много раздразни БСП - проверката на лицата, които са участвали в управлението на тези предприятия. Не мога да си обясня защо, след като те са публични. Явно ако в публичното пространство излезе принадлежността на тези лица, те го считат като обида. И тук е продиктуван цялостният замисъл на тези, решили да прокарат този проектозакон.

Blinking bulb
Списък
Проверени лица

Решения

>> Решение № 2-2464 от 12.05.2025 г.- Отраслова приватизация 1998 г.

>> Решение № 2-2462 от 08.05.2025 г.- Отраслова приватизация 1998 г.

>> Решение № 2-2461 от 14.04.2025 г.- Отраслова приватизация 1998 г.

>> Решение № 2-2460 от 07.04.2025 г.- Отраслова приватизация 1998 г.

>> Решение № 2-2458 от 31.03.2025 г.- Отраслова приватизация 1998 г.

>> Решение № 2-2457 от 24.03.2025 г.- Отраслова приватизация 1998 г.

>> Решение № 2-2456 от 17.03.2025 г.- Отраслова приватизация 1998 г.

>> Решение № 2-2454 от 10.03.2025 г.- Отраслова приватизация 1998 г.

Архив Решения
 
  • > Карта на сайта   |  
  • > Нормативна основа   |  
  • > Структура и състав на Комисията   |  
  • > Доклади пред Народното събрание   |  
  • > Обслужване на граждани   |  
  • > Проверени институции   |  
  • > Описи и архивни документи   |  
  • > Публични изяви   |  
  • > Нашите издания   |  
  • > Международно сътрудничество   |  
  • > Социологически барометър   |  
  • > Плащания в СЕБРА   |  
  • > Профил на купувача   |  
  • > Връзки   |  
  • > Историческа справка   |  
  • > Речник   |  
  • > Политика и декларация за достъпност   |  
37266046
309
7934
© 2010 COMDOS