www.comdos.bg
Начало Контакти
Bg En

Комисия за разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия for disclosing the documents and announcing affiliation of Bulgarian citizens to the State Security and intelligence services of the Bulgarian National Army

Комисията извърши проверка на лица по чл. 3, ал. 1, т. 15, т. 26, т. 29 от Министерство на отбраната;  Комисията излезе с Решение № 2-2464 от 12.05.2025 г .- Отраслова приватизация 1998 г.;  Комисията излезе с Решение № 2-2462 от 08.05.2025 г .- Отраслова приватизация 1998 г.;  
  • > Нормативна основа
    • > Закони   |  
    • > Правилник   |  
    • > Вътрешни правила   |  
    • > Стратегически цели   |  
    • > Резолюция   |  
    • > Бюджет   |  
    • > Проектобюджет и средносрочна бюджетна прогноза в програмен формат   |  
      |  
  • > Структура и състав на Комисията   |  
  • > Доклади пред Народното събрание   |  
  • > Имате право   |  
  • > Защита на личните данни   |  
  • > Сигнали по ЗЗЛПСПОИН   |  
  • > Обслужване на граждани
    • > Приемна   |  
    • > Заявления   |  
    • > Читалня   |  
    • > Вътрешни правила   |  
      |  
  • > Проверени институции
    • > установена принадлежност   |  
    • > неустановена принадлежност   |  
      |  
  • > Описи и архивни документи
    • > Документи от МВР   |  
    • > Документи от ОД на МВР   |  
    • > Документи от НРС   |  
    • > Документи от Служба Военна информация   |  
    • > Документи от НСлС   |  
    • > Документи от НСО   |  
    • > Документи от Служба Сигурност-ВП и ВКР   |  
    • > Документи, предадени в Централизирания архив от граждани   |  
    • > Инструкция за оперативния отчет на ДС №I-20/20.01.78   |  
      |  
  • > Съдебни решения   |  
  • > Достъп до информация   |  
  • > Публични изяви   |  
  • > Документите проговарят   |  
  • > Нашите издания   |  
  • > Международно сътрудничество   |  
  • > Медиите за нас   |  
  • > Социологически барометър
    • > EXACTA 2017   |  
    • > НЦИОМ 2012 г.   |  
    • > НЦИОМ 2011 г.   |  
    • > НЦИОМ 2010 г.   |  
    • > НЦИОМ 2009 г.   |  
    • > НЦИОМ 2008 г.   |  
      |  
  • > Плащания в СЕБРА
    • > Плащания за 2024 г.   |  
    • > Плащания за 2023 г.   |  
    • > Плащания за 2022 г   |  
      |  
  • > Финансови отчети
    • > Отчети 2024   |  
    • > отчети 2023   |  
    • > Отчети 2022   |  
    • > Отчети 2021   |  
      |  
  • > Профил на купувача
    • > Процедури по ЗОП   |  
    • > Събиране на оферти с обява или покана   |  
    • > Съобщения по чл.20 ал.4 от ЗОП   |  
      |  
  • > Конкурси и съобщения   |  

Комисията извърши проверка на лица по чл. 3, ал. 1, т. 15, т. 26, т. 29 от Министерство на отбраната;

Комисията излезе с Решение № 2-2464 от 12.05.2025 г .- Отраслова приватизация 1998 г.;

Комисията излезе с Решение № 2-2462 от 08.05.2025 г .- Отраслова приватизация 1998 г.;

Медиите за нас

Съобщете ни, ако имате проблем с тази страница.

 

 

В. Кацунов: Нямаме гражданско съзнание, за да имаме гражданско общество

Никой не се интересува защо хората, които правят законите, след това ги практикуват в съда

10 август 2011 09:48 | Весела Веселинова


Валери Кацунов е член на Комисията по досиетата

- Господин Кацунов, започнахте ли вече да разглеждате досиета на банкери, кредитни милионери?

- Уточняваме списъка. В него има около 10 500 субекта. Това са повече от 10 хил. лица, защото по-голямата част са фирми, банки – Юридически лица. Зад едно име се крие управителен съвет, надзорен или контролен съвет. Тук трима, там – трима души – станаха шест, ако са по трима. 10 хил. по шест станаха 60 хил. Кога ще го направим, не знам. В момента се опитваме да уточним списъка само на кредитните милиардери. Започваме от най-многото към по-малкото пари. Първо трябва да уточним списъка – това значи три имена и ЕГН, ако няма тези данни – няма проверка.
- Възможно ли е след тази проверка да разберем истината за фалита на банките?
- Сравнете Агенцията за приватизацията – ще видите кои са ченгетата, в кои части на страната са и след това вижте в Агенцията за следприватизационен контрол.
- Това са органи, създадени след 1990 г….
- Преди 1990 г. какво да гледаме – там работата е ясна – 10% куки, 10% партийни членове, поне 10% заети в армия и в милиция – какво остана от населението? После въпроси – защо в Чехия има Пражка пролет, защо има Полски и Унгарски събития. В България няма. От къде да дойдат – 30% от населението са го хванали здраво.
- Има ли област, до която Държавна сигурност да не се е досегнала?
- Няма такова нещо. Включително ДАП (Държавен автомобилен транспорт) Велико Търново има отдел. Всеки директор на училище подлежи на проверка – това значи, че се предполага, че и там има нещо.
- Лично на Вас като човек – как Ви се отразява четенето на досиета?
- В началото беше много неприятно. То е като да питате патоанатома как се чувства, режейки трупове. Сигурно в началото му е било много криво, после свиква. Когато четеш наистина е изнервящо.
- Кое Ви изнервя?
- Това, което чета. Да вземем за пример – дипломатите. Оказват се, меко казано, бизнесмени – една голяма част от тях или членовете на техните семейства.
- Тези, които настояват да се преработи закона за досиетата, да се извадят…
- Тези, които на практика цял живот се изхранваха от това да са в чужбина и да представляват държавата. В чужбина през онези години – ако случайно си загубиш паспорта – по-добре да изчезнеш. Те се държат по много груб начин, вместо да помагат. Дипломатически мисии са това – те представляват моята родина навън. Четейки документите им – особено на тези по арабските страни, виждаш нещо „много мило” – „Кой коя служебна кола ползва, как и защо” – това се описва. „Еди кой си взел квартира, ама я взел с по-малко пари, а пък еди кой си – за повече пари, сега тука защо така”. „Еди коя си съпруга търгува с крем „Нивея” – и това се пише или се доказва. „Друг пие редовно и си бие жената” – и това се пише вътре. И почти никъде не пише нищо за политика, осъществявана от българската държава в една чужда страна.

- А хората, които са били във Военното разузнаване – и те ли са от „тази черга”?
- За мен няма разлика между едните и другите. Аз съм малко остро настроен – в онези години беше задължителен работническо-селският произход. И когато един такъв гражданин на републиката се прати да работи на вън, той първо се самозабравя, защото никога няма да влезе в това дипломатическо общество, ако няма такъв произход. Второ – решава, че е извадил шестица от тотото. Този нисък старт, с който хората са влизали в дипломацията, се вижда в техните документи по-късно.
- Коя е най-поразяващата история, която сте чел?
- Всеки път има някакъв битовизъм или нещо много дребно, нещо което не очакваш да прочетеш в документи на дипломат. Президентът Георги Първанов поиска да му направим копия. Направихме ги и му ги изпратихме през януари. Няма коментар. Нещо да се е случило, някой да е отзован? Не. Но и той е с работническо-селски произход. Не искам да обиждам никого, но за мен трябва да има изисквания, каквито са в цял свят. За някои неща трябва да има по-високи критерии.

- Например?

- Да имате много добро образование. И ако може образованието да е няколко генерации. За определени постове в държавата да има изискване за образователен ценз. Звучи много екстремно.

- Защо толкова се забави отварянето на досиетата в България. Подобно петно има Германия – оказа се, че техни известни хора, чието мнение е било коректив на обществото, са сътрудничили я на Гестапо, а на ЩАЗИ…
- Германия е интересен случай. Обикновено не се говори, че в Германия Първо главно изобщо не са го обявавали – тяхното външно разузнаване. Комисията, начело с пастор Гаук, решават, че нямат нужда от тези документи и не ги взимат въобще от ЩАЗИ.

- Защо?
- Не знам, но това са имената на германците, които са от другата страна на бариерата. И на други места в бившия соцлагер не са предадени документите. Ако вземем съседна Румъния, с която непрекъснато се сравняваме, там Секуритате си е живо и здраво до ден днешен. Там нито картотека е предадена, нито регистрации – нищо.

- А това нашето „изчопляне” – вие бяхте казал, че ви се дават документи, рязани с ножичка. Дори желанието да намерим истината се подмята…
- Не знам дали о.р. ген. Атанас Семерджиев, с чието нареждане са унищожени голяма част от документите на Шесто лежа. Никой не търси отговорност от такива действия. Много съм учуден от българските журналисти, които харесват Петко Бочаров. Той е шампион с шест ей такива тома (показва размер на книга с дебелина 2-3 пръста -б.р.). Той десетилетия е писал за ДС, а всичките му се радваха на 90-годишнината.

- Чакайте, от християнска гледна точка е казано: „не съдете, за да не бъдете съдени”….
- Оп-оп-оп! Започваме да вадим от християнството като едно време от марксизма-ленинизма. Веднага ще ви дам пример – имаше един цитат: „Религията е опиум за народите”. Аз си направих труда, намерих точно от къде е това изречение. Оказа се цяла страница, в която се описва колко е тежък живота на средновековния западноевропейски селянин – наистина! С кратката продължителност на живота, с болестите, с инфекциите, с експлоатацията…. Накрая пише, че религията помага да се преодолеят тези тежести на живота и в този смисъл е опиум за народите. Разбирате ли каква е разликата с това, което учехме, вадейки цитатите?
- Човек трябва да бъде обективен. Знаят ли се ситуациите, в които някой е бил поставен или сам се е поставил?
- Ако четете документите, в някои случаи става ясно. За тези, които не са запазени документите – нищо не става ясно. Как да го разберем като има само картонче и регистрационен дневник?! Защо са унищожени – някъде става ясно, някъде – не. Например, в протоколите за унищожаване пише – „унищожени – лично дело 16 страници и работно дело – 138. Което значи – в 16 страници е описан човека, а в 138 са сведенията, които той е писал. В някои протоколи няма тези данни – колко е писал, колко – не, ние не знаем. За някои хора излязоха сведения от техните обекти.
- Излезнаха имена на богослови…
- Да, че това за християнството – не важи ли и за тях, в по-голяма степен, отколкото за мен, да кажем.
 
“Навсякъде се усеща дългата ръка на ДС. Характерно е, че за Шесто са унищожени голяма част от делата, защото там е вкарана интелигенцията и за това са ги поприбрали”
- Казахте, че няма сфера, в която да не се усеща дългата ръка на ДС….
- Няма такава. Навсякъде. Характерно е, че за Шесто са унищожени голяма част от делата, защото там е вкарана интелигенцията – в голяма степен и за това са ги поприбрали. Класиката е Тодор Колев. Той си събирал приятели да говорят по определена тема, след това писал до ДС…
- Кой загуби и кой спечели от това, че досиетата едва сега се отварят?
- Губим всички, губи обществото като цяло. У нас 45 години нищо не се случва. У нас няма нито един съветски войник, има съветски съветници, през 50-те години те си отиват. Няма нужда – ние сами се контролираме като вица за ада и казана с българите. Той си е едно към едно истински (според него – в ада само българският казан е бил без охрана, защото който и да тръгне да се измъква нагоре, останалите го дръпват веднага надолу – б.р.). Разбира се, печелят всички онези, които са работили в тази система и след това са запазили своите връзки и възможности.

- Искате да кажете, че ДС е нещо като елитен университет?
- „От всяко дърво свирка не става” – от всяко дърво офицер от ДС не става. От мене, например – не става.
- Като гледате манталитета на българина, смятате ли, че нещо ще се промени?
- Има един простичък въпрос, който никой не си задава – „Защо хората, които правят законите, след това ги практикуват в съда?”. Всички депутати-юристи имат право да работят като адвокати. Това ако не е конфликт на интереси! Кашата в държавата идва от там. Не може ти да създаваш закона и след това да го практикуваш в съда. Актовете на народното събрание подлежат на коментар, на изпълнителната власт – също. Защо съдебната да не се коментира? Тя да не е „свише”? Че и делата „свише” се коментират. Тома Аквински какво е написал?!
 
Има един простичък въпрос, който никой не си задава – „Защо хората, които правят законите, след това ги практикуват в съда?”. Всички депутати-юристи имат право да работят като адвокати. Това ако не е конфликт на интереси!
- Вие вече няколко години четете досиета, как гледате на това през очите на изследователя?
- Това е гигантски исторически извор, който до сега не е влязъл в оборот. Ако се намерят достатъчно кадърни хора да го въведат в наука, ще има много добър ефект. Давам обикновено следния пример – във филмов кадър представете си стая, от която се виждат трите ъгли на помещението, обхванати от оператора. Сега имаме поглед и към четвъртия ъгъл, там, от където е снимал оператора. На мястото на камерата си представете ДС, която ви наблюдава, описва и като снемете информация от нея ще се получи четвъртия ъгъл.

- Оптимист ли сте, може ли след като прегледаме досиетата, да се променим като манталитет?
- Аз не съм оптимист. Нас – членовете на комисията, ни съдят, за това, че спазваме закона. Един юнак ни съди за това, че сме го опозорили, като сме разкрили, че е работил за Държавна сигурност. Ние разполагаме с картон, регистрация, сведения от този човек – имаме комплект от всички документи и той продължава да твърди, че ние го позорим. Същият този български съд допусна да има такова дело.
- Възможно ли е някой да е фалшифицирал данните за него?
- Това е абсурд. Ние не отговаряме за истината в документите. Ние отговаряме за самите документи. А за тяхното съдържание отговаря онзи, който ги е писал. Винаги ми е било чудно защо журналистите се интересуват от агентите, а не се интересуват от офицерите на ДС и от жертвите. Веригата е офицер, обект, агент. Хората, които ни съдят са бивши агенти. Защо те не съдят оперативния офицер, който ги е регистрирал, който ги е въвел в греха.
- Може ли да се обхване колко са жертвите на ДС?
- Може, само че комисията не го прави.
- А защо не го прави?
- Преди всичко не ни е вменено по закон. Освен това е въпрос на организация. Ние разполагаме с толкова малко хора. Една простичка съдба ще Ви разкажа. Представете си млада жена, която поддържа интимна връзка с италиански гражданин, мисля, че се казваше Йорданка. Има дата на регистрация, номер, следващата графа – какво е правила – „поддържа отношения с италиански гражданин”, следваща графа – колко време – осем месеца. Следващата графа – какво да се прави с документите – нямат историческа и оперативна стойност. Следва протокол за тяхното унищожение.
- Това означава ли, че някой е гледал под чаршафите?
- По-скоро през ключалката. 380 листа са написани за Йорданка. Проблемът не свършва до тук. Когато Йорданка тръгва да си търси работа и се види, че е на отчет по ДС, й отговарят, че мястото вече е заето. И така – цял живот. Ей така – прекършен живот. Ако хората си знаят тази част от живота, ще е добре. Всеки трябва да си знае биографията, ако някой не желае – това е негово право. Сега ни предстои да приберем паспортната преписка. Интересни са т.нар. откази. Искате да пътувате в чужбина, имате отказ. Той обикновено е мотивиран. Те са за най-обикновени хора. По правило, документите без откази се унищожават, ако не се лъжа – на 10 г. Да, ама една голяма част от тях не са унищожавани. Общата информацие е около 5-6 км дълга.
- Вярвате ли, че може да има катарзис, надживяване…
- Не вярвам.
- Какъв е Вашият коментар за СРС-тата, с които се разбра, че премиерът, началникът на Митниците са били подслушвани?
- Лично аз не мога да кажа нищо по въпроса. Не са първите и няма да са последните подслушвани. Ако някой си мисли, че методите на ДС са измислени от ДС – не е така. Навсякъде се следят държавните мъже, но има повече ред. Ако Френската разузнавателна служба върши нещо, то е защото още по времето на Д’Артанян е имало разузнавателни служби във Франция. В течение на столетия отношенията разузнаване-административна власт са регулирани достатъчно добре, ако не са – продължават да се регулират. Нямаме традиция, при която нещата да са регулирани. Това, което ме дразни в работническо-селския произход е липсата на гражданско общество – къде ги гражданите, та от там и обществото?! Не съм оптимист. Виждам как се приемат нещата, които вадим като комисия. Някои хора са доволни, потърпевшите от нашите решения няма как да са доволни.
- Те всички са работили за държавата…
- Да, ама като прочетеш документите, разбираш, че са работили за себе си. Не че сега няма такива хора, сигурно работят и за себе си. Аз приемам за истина документите и сравнявам, защото може да има разминавания, а обикновено има.
- Какво Ви поразява?
- Човешката низост ще си ме поразява. Досиетата са резултат от личен избор. Някой някога решил за себе си как ще прави кариера. Покрай работата с ДС му дали жилище, жителство, почнал да пътува в чужбина, направил кариера. Това е неговият личен избор, не моя. За мен са по-интересни служебните документи на ДС. Към тях можем да причислим и документите на партийните организации. Офицерите са парийни членове, на партийно събрание се „дърпат ушите”, спускат се насоките на партията. ДС както ЩАЗИ, Ми-5, Ми-6 е информационна служба, която събира информация от най-ниско ниво и го качва най-високо в държавата, където в синтезиран вид го поднася на тези, които управляват държавата. Тези господа взимат управленски решения, някои от които са да действат обратно – през тази система да се въздейства върху обществото, върху конкретна група от обществото или върху отделно лице. Разликата е, че в онези години тази информационна система се управлява от БКП. Другите държави около соцлагера имат подобни системи, но не ги управлява партия с идеология, а ги ръководи управляващия към момента. Той се сменя, службите остават. Като се случи гаф, шефът на ЦРУ едва ли работи повече от 3 г., редки са случаите на някой, задържал се два мандата директор на службата. Началниците на управления също ги сменят. Това е заради смяната на управленския апарат в държавата, който вече има друг поглед върху някои операции. Всяко разузнаване е инструмент в една държава. Така си е от памтивека. Сега при нас вече редовно идват искания за предварителни проверки по чл. 27 от МВР. Това са евентуални кандидати, които искат да стават началници.

 

Blinking bulb
Списък
Проверени лица

Решения

>> Решение № 2-2464 от 12.05.2025 г.- Отраслова приватизация 1998 г.

>> Решение № 2-2462 от 08.05.2025 г.- Отраслова приватизация 1998 г.

>> Решение № 2-2461 от 14.04.2025 г.- Отраслова приватизация 1998 г.

>> Решение № 2-2460 от 07.04.2025 г.- Отраслова приватизация 1998 г.

>> Решение № 2-2458 от 31.03.2025 г.- Отраслова приватизация 1998 г.

>> Решение № 2-2457 от 24.03.2025 г.- Отраслова приватизация 1998 г.

>> Решение № 2-2456 от 17.03.2025 г.- Отраслова приватизация 1998 г.

>> Решение № 2-2454 от 10.03.2025 г.- Отраслова приватизация 1998 г.

Архив Решения
 
  • > Карта на сайта   |  
  • > Нормативна основа   |  
  • > Структура и състав на Комисията   |  
  • > Доклади пред Народното събрание   |  
  • > Обслужване на граждани   |  
  • > Проверени институции   |  
  • > Описи и архивни документи   |  
  • > Публични изяви   |  
  • > Нашите издания   |  
  • > Международно сътрудничество   |  
  • > Социологически барометър   |  
  • > Плащания в СЕБРА   |  
  • > Профил на купувача   |  
  • > Връзки   |  
  • > Историческа справка   |  
  • > Речник   |  
  • > Политика и декларация за достъпност   |  
37267416
293
7934
© 2010 COMDOS